lørdag den 27. juni 2015

Pædagogisk bagdør

Pædagogisk bagdør

Når vi snakker om det pædagogiske friluftliv, så bliver vi også nødt til at arbejde med at sikre, at der er en pædagogisk bagdør. Dette betyder, at der er mulighed for, at alle børn kan være med i den aktivitet, som der er planlagt. Det gælder derfor ikke om, at barnet skal tilpasses aktiviteten, men derimod om, at aktiviteten skal tilpasses barnet. Det gælder altså om at inkludere alle, altså en plan b, der gør, at alle børn/unge/borgere kan være med, selvom de er på forskellige niveauer rent fysisk og psykisk.
Vi har dannet 2 aktiviteter, hvor vi har lavet et forsøg på pædagogisk bagdør:
I hjørnelegen havde vi sat udfordringer op ude på banen, samtidig med, at de var bundet sammen om fødderne. Her gav vi muligheden for, at de kunne gå over en af udfordringerne, da dette var nemmere end at gå under den. Vi pressede dem heller ikke til at være med, men de måtte selv vælge.

I redskabsrundbold var det igen det samme, her fik deltagerne mulighed for at løbe uden om udfordringerne, gå ud midt i legen og komme inde igen, eller være opkaster i stedet for at være med på et af holdende, så de stadig følte sig som en del af spillet.   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar