Velkommen til igen. Der er ny og spændende læsning nedenfor :)
NUZO/Stilladsering
For at forstå ”stilladsering”, er
vi nød til at se på, hvad begrebet ”den nærmeste udviklingszone’” betyder. Den
russiske psykolog Vygotskij, som er opfinder af begrebet påpeger, at NUZO er ”forståelsen af skolebørns
udvikling og den pædagogiske praksis i forbindelse med denne udvikling”
Kort forklaret finder vi på den ene
side et ”område”, hvor eleven selvstændigt udfører f.eks. opgaver, eller
handlinger. På den anden side finder vi et område, hvor eleven kun kan udføre
opgaver, eller lign, hvis det sker under vejledning af en lærer, eller en mere
vidende person. Den ”zone”, der er mellem de to områder beskrives som den nærmeste udviklingszone. Området
mellem det jeg kan nu (fagligt, socialt og personligt) og det jeg kan i samarbejde
eller med støtte fra andre.
Når en elev skal lære nyt, er det
pædagogens opgave, at definere udfordringer af passende sværhedsgrad for
eleven, så eleven gradvist bevæger sig igennem Den nærmeste udviklingszone og i
stadigt stigende grad bliver i stand til at varetage, eller udføre en ønsket
(tilsvarende) opgave. F.eks. hvis et barn ikke kan forstå en matematisk opgave,
men godt kan hvis den voksne hjælper (”prøv at forstå opgaven således”). Barnet
lærer derigennem strategier til selv at kunne få løst opgaven. Den proces, som
den voksne udfører, når han eller hun f.eks. hjælper med matematikopgaven
kaldes ”stilladsering”. Dette begreb blev defineret af Jerome Bruner i 70’erne
(Wood, Bruner, Ross (1976). Der sættes et usynligt stillads op, som støtter
barnet, så længe barnet har brug for det. Stilladsering kan både være sproglig
og understøtte sproglig udvikling, men kan også understøtte fysiske handlinger,
som i eksemplet med matematikopgaven. Når barnet har lært at mestre en opgave
selv, kan stilladset fjernes igen. Barnet har lært noget nyt og zonen for den
nærmeste udvikling har flyttet sig
Ingen kommentarer:
Send en kommentar