tirsdag den 9. juni 2015

Flow - Optimal læring

Halløj igen. Er du i tvivl om hvordan du lærer bedst? Så se med her!


At skabe optimale lærings- og udviklingsbetingelser ved at sætte glæden på den pædagogiske dagsorden lader sig ikke at gøre uden at medinddrage flow-begrebet. Flow anses for at være en afgørende faktor hvis mennesket skal have muligheder for at opleve glæde og lykke. Vi værdsætter og jagter formlen på det sunde menneske, skønhed, penge eller magt; alene fordi vi forventer at det vil gøre os lykkeligere. Professor og psykolog Mihaly Csikszentmihalyi forskning peger på at de mennesker som lærer at styre de indre oplevelser vil også være i stand til at bestemme kvaliteten af deres liv, hvilket må siges at være det tætteste man kommer på lykke. 

Glæden finder vi ved at engagere os fuldt ud i enhver lille del af vores liv. Hvad er flow? Når vi vælger at inddrage glæden aktivt i den pædagogiske hverdag, er det det samme som at vælge livet. Ved at vælge det glade pædagogiske hverdagsliv vælger vi bevidst at sætte vores egen dagsorden. Flow er en behagelig fordybelsestilstand hvor mennesket er så opslugt udsigelige. At være i flow er selvforstærkende og har en høj dimension af sundhed, idet kontakten med vores kreative sider fremmer immunforsvaret, fordi vi bliver ”belivet”. Det er psykisk næring som giver livsenergi. Optimal frustration - Udfordringer som er for store – der ikke matcher vores kompetencer – får os til at føle utilstrækkelig. Vi skal dog ikke forsøge at nedbryde utilstrækkeligheden generelt, da vi derfor vil stræbe efter perfektion, hvilket kan skabe stressende/deprimerende situationer. Vi skal derfor finde en balance mellem positiv og negativ tænkning. En passende balance mellem udfordringer og kompetencer medvirker således til at fremme flow. 

Selvopfyldelsens profeti - Glæde er ikke noget som opstår på baggrund af held eller tilfældigheder. Glæde kommer af mennesker som har lært at styre indre oplevelser og dermed også er i stand til at bestemme kvaliteten af deres liv. Det kommer af hvordan vi fortolker begivenheder. Man skal i virkeligheden gå 100% ind for noget, da modet er genialt. – Der er kraft og magt i det. Det afgørende for at opnå flow og derved glæde i den pædagogiske hverdag er ikke så meget målet i sig selv, men ”ledestjernerne” målretter vores opmærksomhed og engagerer og investerer den i en opnåelig glædefuld aktivitet. Målet er imidlertid afgørende for at give aktiviteten mening og derved gøre den betydningsfuld. Så for at opleve flow er det nødvendigt at opstille mål for handlingerne. (f.eks. at blive ven med et andet menneske, at lære reglerne i fodbold etc.) For at opnå optimal flow for barnet er vi nødt til at involverer barnets engagement og lige nøjagtig udfordrer barnets kompetence. Det handler altså om organisering og struktur, men også om engagement og motivation hos pædagogen. Hvis barnet har svært ved at sidde stille skal vi udnytte nogle andre kompetencer barnet har. Er det dårligt til at forstille skal vi udnytte fysiske udfordringer etc.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar