onsdag den 3. juni 2015





Halløj derude!
Vi så småt ved at planlægge en tur for unge med ADHD. Formålet med med turen er at skabe nogle succesoplevelser for disse unge, så de kan få styrket deres selvtillid.Vi ønsker at skabe et rum, hvor de unge kan finde ro og koncentrere sig om kanoturen.
Måden vi har planlagt turen, er gjort ud fra SMTTE-Modellen som ses nedenfor.


Hvad kan smitte modellen à En slags huskeseddel
         Man kan sige, at med SMTTE-modellen er der ikke garanti for kvalitet i aktiviteten, det er måden hvorpå vi arbejder med den, der er bestemmende for, hvor det bringer os hen (kvaliteten).  Det er en måde, hvorpå kvaliteten i af pædagogiske praksis kan sikres og dokumenteres. 
Dog skal det siges at:
        SMTTE er en middel-tænkning og ikke et mål i sig selv
        Alle menneskelige processer er dynamiske
        SMTTE er procesorienteret


Her er vores forsøg med at arbejde med SMTTE-modellen

Målgruppe: à unge med ADHD
Aktivitet: à Kanotur

Sammenhæng: à Vores teori bygger på at unge med ADHD, har et højt stress niveau, og derfor ikke kan overskue for mange sanser på en gang.
Derfor vil vi forsøge at give de unge en oplevelse væk fra den stressede hverdag.
Mål: à Vi vil gerne forsøge at give de unge en behagelig oplevelse og give dem gode oplevelser i fællesskab med hinanden og os i naturen.  Dette kan blandt andet gøres ved sammenhold via koordination af padlen. Nogle af de mål der skal spille sammen er blandt andet koordination af padlen, samt det sociale sammenspil skal fungere. Derudover kan en mindre fejlkilde være, at de bliver stresset over at kunne falde i vandet.
Tegn: à Vi kan fornemme, vi er på rette vej, når de unge med ADHD begynder at samarbejde, og generelt har en god oplevelse med turen.
Tiltag: à Vores idé er at give de unge medbestemmelse/ansvar for, hvordan turen skal foregå, og hvad de selv gerne vil have ud af turen. Derudover skal vi sørge for, at de rette informationer kommer ud til de unge, så de er forberedt med hensyn til f.eks. varmt tøj og redningsveste.

Evaluering:à Evaluering vil ske kort tid efter eller i mens aktiviteten foregår.
Vi kan blandt andet evaluere ud fra kategorien ”tegn”, hvorved vi kan se, om de unge har fået noget ud af oplevelsen.
Derudover kan vi evaluere om, hvorvidt vi skal have flere eller mindre med på kanotur.



Vi vender snart tilbage, forhåbentlig endnu klogere og med nye pædagogiske tiltag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar