Halløj derude!
Vi så småt ved at planlægge en tur for unge med ADHD. Formålet med med turen er at skabe nogle succesoplevelser for disse unge, så de kan få styrket deres selvtillid.Vi ønsker at skabe et rum, hvor de unge kan finde ro og koncentrere sig om kanoturen.
Måden vi har planlagt turen, er gjort ud fra SMTTE-Modellen som ses nedenfor.
Hvad kan smitte
modellen à En slags huskeseddel
Man kan sige, at med SMTTE-modellen er der ikke
garanti for kvalitet i aktiviteten, det er måden hvorpå vi arbejder med den,
der er bestemmende for, hvor det bringer os hen (kvaliteten). Det er en måde, hvorpå kvaliteten i af
pædagogiske praksis kan sikres og dokumenteres.
Dog skal det siges at:
SMTTE er en middel-tænkning og ikke et mål i
sig selv
Alle menneskelige processer er dynamiske
SMTTE er procesorienteret
Her er vores forsøg med at arbejde med SMTTE-modellen
Målgruppe: à
unge med ADHD
Aktivitet: à
Kanotur
Sammenhæng: à
Vores teori bygger på at unge med ADHD, har et højt stress niveau, og derfor
ikke kan overskue for mange sanser på en gang.
Derfor vil vi forsøge at give de unge en oplevelse væk fra den stressede hverdag.
Derfor vil vi forsøge at give de unge en oplevelse væk fra den stressede hverdag.
Mål: à
Vi vil gerne forsøge at give de unge en behagelig oplevelse og give dem
gode oplevelser i fællesskab med hinanden og os i naturen. Dette kan blandt andet gøres ved sammenhold
via koordination af padlen. Nogle af de mål der skal spille sammen er blandt
andet koordination af padlen, samt det sociale sammenspil skal fungere.
Derudover kan en mindre fejlkilde være, at de bliver stresset over at kunne
falde i vandet.
Tegn: à
Vi kan fornemme, vi er på rette vej, når de unge med ADHD begynder at
samarbejde, og generelt har en god oplevelse med turen.
Tiltag: à
Vores idé er at give de unge medbestemmelse/ansvar for, hvordan turen skal
foregå, og hvad de selv gerne vil have ud af turen. Derudover skal vi sørge for, at de rette informationer kommer ud til de unge, så de er forberedt med hensyn
til f.eks. varmt tøj og redningsveste.
Evaluering:à
Evaluering vil ske kort tid efter eller i mens aktiviteten foregår.
Vi kan blandt andet evaluere ud fra kategorien ”tegn”, hvorved vi kan se, om de unge har fået noget ud af oplevelsen.
Derudover kan vi evaluere om, hvorvidt vi skal have flere eller mindre med på kanotur.
Vi kan blandt andet evaluere ud fra kategorien ”tegn”, hvorved vi kan se, om de unge har fået noget ud af oplevelsen.
Derudover kan vi evaluere om, hvorvidt vi skal have flere eller mindre med på kanotur.
Vi vender snart tilbage, forhåbentlig endnu klogere og med nye pædagogiske tiltag.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar